back to top

Imate poslovnu ideju, ali ne i novac? Donosimo 7 metoda financiranja poduzetničkog pothvata

Imate poslovnu ideju (ili business spreman za sljedeću fazu razvoja), a ne znate kako naći kapital? Zapravo ne znate uopće od kuda krenuti.

Za početak, možete li uvjeriti nekoga da je vaša poslovna ideja, odnosno proizvod ili usluga nešto u što vrijedi uložiti? Traženje kapitala je prodaja, prodaja ideje za novac, pa se stoga najprije zapitajte: Zašto bi netko dao novce (bilo pozajmicu ili investiciju) u ono što nudim? Što čini moju ideju, odnosno proizvod ili uslugu jedinstvenom? Ukoliko to ne možete objasniti ili naći bar jedinstvene karakteristike (možda vaša ideja i nije tako sjajna?), možete li kratko i jasno reći zbog čega bi netko vaš proizvod/uslugu kupovao?

Treba vam poslovni plan te dobra prodajna prezentacija (tzv. sales deck)

Iz vaše prezentacije, mora biti jasno o kakvoj se ideji – proizvodu ili usluzi radi , što ju čini posebnom te koje su joj prednosti u odnosnu na konkurenciju, posebno ako potencijalni investitor nema nikakvih ili malo predznanja o tome.

Analiza tržišta, razvoj proizvoda/usluge i potencijal rasta te objašnjenje za što vam treba novac – na što ga planirate utrošiti i koje ciljeve planirate time ostvariti, su neki od važnih elemenata vašeg poslovnog plana i sales pitch-a, koji ima za cilj uvjeriti potencijalnog investitora da će mu vaša poslovna ideja donijeti značajan povrat investicije.

Pored toga, iskustvo, edukacija i znanje (tko su ključni ljudi koji će uspješno sprovesti poslovni plan) i naravno financijski pokazatelji su također vrlo važni, jer loša provedba plana može uništiti i najbolju ideju, i zato su vam potrebni sjajni ljudi, koji isti mogu sprovesti.

Kada ste sve to napravili (ali ne samo za potencijalne ulagače, nego i za sebe), spremni ste krenuti u akciju nabave kapitala.

Foto: Pexels

7 opcija za financiranje poduzetničkog pothvata

1. Obitelj i prijatelji

Nakon što ste iscrpili vlastita sredstva, ovo je moguće najbrži put jer često ne morate prolaziti kompliciran proces za druge izvore kapitala. Tu su opcije pozajmica ili ulaganje, a prednost ulaganja je da ćete lakše dobiti veći iznos odmah i nema mjesečnog povrata novca u ratama.

No, ne zaboravite da se radi o vašoj obitelji i prijateljima, koji su nezamjenjivi, pa im treba predstaviti poslovni plan i sav rizik ulaganja, jednako kao da se radi o nekom drugom investitoru. Budite iskreni i imajte u vidu da oni taj novac mogu izgubiti, a onda se i vaš međusobni odnos može promijeniti.

2. Kredit banke za mala i srednja poduzeća

Ovo može funkcionirati ukoliko već imate etabliran posao i trebaju vam sredstva za slijedeću fazu razvoja poslovanja, ali teško za start-up sa tek poslovnom idejom. Tu je i pitanje otplate u ratama uz visoke kamate.

3. Bespovratna sredstva

Postoje opcije za poduzetnike početnike i određene projekte, ali su vezani za natječaje i upitno je odgovaraju li vaše poslovanje ili poslovna ideja kriterijima natječaja.

4. Poslovni anđeli

To su obično poslovni ljudi, često poduzetnici koji bilo vode uspješne firme ili su već imali exit iz svoga poslovnoga pothvata te traže ulagačke prilike u ranoj fazi razvoja poslovanja s velikim potencijalom rasta i povrata investicije.

Poslovni anđeli često traže projekte iz područja/industrije koja ih zanima, pa se znaju strastveno s time povezati, no poslovni plan i posebno brojke vam isto moraju funkcionirati. Anđeli često mogu pomoći ne samo sa novcima, nego i kontaktima, te iskustvom u managementu i mogu biti zainteresirani za aktivno uključenje u poslovanja u kom slučaju je pitanje da li ste vi spremni izgubiti punu kontrolu. Poslovni anđeli često grade investicijski portfelj, ulažu u više firmi koje odgovaraju njihovim kriterijima.

5. Fondovi rizičnog kapitala (VC Funds)

Pažljivo selektiraju svoje investicije i očekuju udio u vlasništvu za svoje ulaganje te često žele i odlučivati o važnim odlukama. Njih zanimaju projekti brzog i velikog rasta jer im je krajnji cilj dovesti vaš business na nivo na kojemu je dovoljno velik da mogu prodati svoj udio većoj firmi ili nekom drugom fondu.

To trebate imati na umu kada razmišljate o izvoru kapitala. Premda je pristup VC-u obično korak nakon poslovnih anđela, jer oni ako prepoznaju potencijal velikog i brzog rasta mogu biti spremni uložiti milijune, isto tako oni mogu ući i u puno ranijoj fazi kada se radi tek o odličnoj poslovnoj ideji.

6. Kontakti iz slične industrije

Pitanje networkinga, obilaska raznih poslovnih konferencija i sajmova vezanih za vaše područje poslovanje zahtjeva dosta istraživačkoga rada, no povezivanje sa relevantnim pojedincima kojima možete pitchati svoju ideju i pitati za preporuku, vas isto može dovesti do vašeg investitora.

7. Crowdfunding (grupno financiranje)

Crowdfunding web stranice odnosno platforme mogu pomoći poduzetnicima da privuku mnogobrojne investitore. To je relativno novi način financiranja novoga proizvoda ili usluge, ali može pomoći poduzetnicima da inicijalno pokrenu svoju novu kompaniju, odnosno razviju proizvod ili uslugu.

To funkcionira na način da zadate ciljani iznos koji želite prikupiti i vremenski period, u kojem ljudi koji se oduševe idejom doniraju razne iznose, no kvaka je u tome da ako ne prikupite ciljana sredstva, ne dobijete ništa od skupljenih sredstava.

Među najpoznatijim platformama su Indiegogo i Kickstarter koji omogućuju Reward-based grupno skupljanje novca bazirano na nagradi. Na taj način poduzetnik ne ostaje bez udjela, a ulagač-donator dobije neku nagradu npr. Proizvod kada bude napravljen recimo kroz 18 mjeseci (npr. donator uplati 500 USD, a proizvod na tržištu kasnije košta 900 USD, pa donator zapravo dobije proizvod po proizvodnoj cijeni, jer je pomogao da se proizvod razvije sa ranom donacijom) ili dobije majicu kao zahvalu ili nešto treće, pa je to onda win-win.

Postoje i druge vrste crowdfunding platformi poput onih baziranih na pozajmicama ili onima kojima ulagač dobiva mali udio u kompaniji npr. OurCrowd ili Founderbeam platforma (zadnja omogućuje ulagačinma i trženje udjelima).

Prije nego se odlučite kako financirati svoju poslovnu ideju, dobro se pripremite i budite spremni odgovoriti na sva pitanja vezano za vaš poslovni plan i na što planirate potrošiti ulaganje. Također, budite spremni pričati i o vašim dosadašnjim uspjesima, ali i neuspjesima, jer će tako potencijalni ulagač dobiti više povjerenja u vas kao osnivača i lakše će se odlučiti dati vam svoj novac.

Konačno, nije samo poduzetnik taj koji treba opravdati ulagačevo povjerenje. Vi kao poduzetnik biste također trebali napraviti provjeru vaših potencijalnih ulagača, bilo individualaca ili firme, saznati o njihovim dosadašnjim poslovnim pothvatima i investicijama i koliko žele biti uključeni u poslovanje vaše firme, jer je to odnos koji može trajati godinama pa je bitno da i vi odradite domaću zadaću i ne požalite svoj izbor.

Foto: Pexels

zeneinovac.com

drugi upravo čitaju

Top 6 jednostavnih besplatnih online RSS čitača u 2024

RSS (Really Simple Syndication) je bezvremenska tehnologija koja je tiho, ali postojano ostala glavno rješenje za organiziranje i pristup ogromnom moru online sadržaja. Datira...

Prodaja fotografija online: Kako monetizovati svoje fotografije?

Prodaja fotografija online - savjeti za početnike Suvremeni digitalni svijet pruža nevjerojatne mogućnosti za fotografe da unovče svoj rad i steknu prepoznatljivost. Ako ste strastveni...

Kako skalirati mali biznis uz pomoć digitalnog marketinga?

U nastavku ćemo istražiti kako skalirati mali biznis pomoću digitalnog marketinga, kroz ključne strategije i alate koji mogu poduprijeti poslovni rast. U današnjem digitalnom dobu,...

može te zanimati

Jim Zemlin, ‘glavni domar otvorenog koda’, obilježava 20 godina rada u Linux fondaciji

Damjan Tomšić 22. novembar 2024 Jim Zemlin: „Morate biti istinski od pomoći programerima. Mi smo čuvari otvorenog koda.” AndreyPopov/Getty Images NAPA, Kalifornija — Neki ljudi vole Linux...

Koja distribucija Linuxa najbolje odgovara vašim potrebama?

Ako ste ikada pitali iskusnog korisnika Linuxa koja je desktop distribucija najbolja za novog korisnika, velike su šanse da će vam reći Ubuntu. Ako...

Želite generativne AI LLM integrirane s vašim poslovnim podacima? Treba ti RAG

U brzom razvoju generativne umjetne inteligencije (Gen AI), modeli velikih jezika (LLM) kao što su OpenAI GPT-4, Google Gemma, Meta LLaMA 3, Mistral.AI, Falcon...

Ostvarivanje vrhunskih mogućnosti sa distribuiranom bazom podataka u oblaku

Izvještaj o velikim podacima koje morate pročitati Buka oko rubnog računarstva raste, i to s pravom. Približavanjem računarstva i skladištenja podataka gde se generišu i...

Postoji problem s online oglasima, a nije ono što mislite

Obavezno pročitati CXO pokrivenost Imam malo drugačije mišljenje o online oglasima od mnogih. Za mnoge od onih koji veći dio svog dana provode na mreži...

Razmislite o mobilnom pristupu za svoju sljedeću web inicijativu

Obavezno pročitajte izvještaj programera U našem trenutno povezanom svijetu, korisnici imaju velika očekivanja od digitalnih iskustava. A na vrhunskom laptopu ili desktop računaru prilično je...