back to top

Suradnja s klijentom krenula je u neželjenom smjeru? Evo kada je pravo vrijeme za otkaz suradnje

Možda će se neki pitati je li ikad pravo vrijeme za dati otkaz klijentu? Pogotovo ako ste u poslu friško ili ako su vas na treninzima učili da je kupac u uvijek u pravu. Jer, nije.

Osobno, nikad mi se nije sviđao pristup po kojemu je prodavač u neravnopravnom položaju u odnosu na kupca jer kupac ima novac. Ali ono što on kupuje za novac nije ništa manje vrijedno. Zagovaram ravnopravnost u svakom odnosu jer kad god je netko potlačeni, a netko vladar, kad god je netko uvijek u pravu nema tu zdravog odnosa ni dugoročno zadovoljnih ljudi i osjećaja fer play-a. Kao u obiteljskim, prijateljskim, tako i poslovnim odnosima, oni su stvar našeg izbora. Ako se u bilo kojem odnosu osjećamo manje vrijednima, stavljenima pred zid, ucijenjenima ili omalovaženima, taj odnos nije zdrav ni koristan ni za koga. Naravno, lakše reći nego uvijek ostvariti.

Ako smo poduzetnici i dok u počecima gradimo svoju firmu, često se kao prodavači osjećamo u lošijoj poziciji te ponekad iz tog osjećaja pristajemo na neke ustupke koji nam ne idu u prilog ili se protive našim vrijednostima. Jer, pa to nam je ipak referenca, oni su veliki i moramo se prilagoditi njihovim procedurama i zahtjevima. Nije to samo damping cijena, iako se on najčešće navodi kao razlog raskida nekih poslovnih ugovora, nego i puno drugih razloga zbog kojih bismo klijentu trebali dati otkaz. Evo nekih.

5 razloga zbog kojih bismo klijentu trebali dati otkaz

1. Dugogodišnji klijent koji svake godine traži dodatni popust

Razloge za ovaj sumanuti argument još nisam uspjela dokučiti. Naime, mi dugogodišnjom suradnjom postajemo sve upućeniji i kompetentniji za rad s tom organizacijom, barem u mom poslu savjetovanja i edukacije.

Poznajete organizaciju, procese, očekivanja… Ipak, doživjela sam nekoliko puta da nas to traže, jer je to zahtjev iz centrale. Protiv neke imaginarne centrale u Beču, Budimpešti ili u Meksiku se teško boriti. Ne vidim nikakav razlog za spuštanje cijene zbog dugogodišnje suradnje, dapače, međusobna suradnja bi trebala biti sve čvršća ako je kupac zadovoljan s nama i mi s njim. Ne pristajem na to, makar po cijenu raskida ugovora.

2. Poštivanje procedura klijenta koje nam oduzimaju puno vremena i angažmana

Osobno, od klijenata sam doživjela da nakon 5 godina suradnje sudjelujem na aukcijama za koje sam trebala prolaziti razna školovanja, u kojima nisam mogla vidjeti druge natjecatelje i u koje je trebalo upisivati najnižu cijenu da biste prošli. Eto, centrala to uvela kao novost.

Kad bih prošla svu tu nebulozu (i ne prođete), onda se ipak dogovarate jer je to bila samo formalnost. Više ne sudjelujem na aukcijama na kojima je jedini kriterij najniža cijena.

Foto: Pexels

3. Sukob vrijednosti

Ako se već na prvom sastanku ili pitchu ne osjećate dobro, ako vas klijent pokušava staviti u neugodnu situaciju, testirati neugodnim metodama ili vas neverbalno uvrijediti, slušajte svoju intuiciju. Jednom mi je klijent rekao da mu probam prodati njihov proizvod da provjeri znam li prodavati, a onda mi počeo postavljati pitanja o proizvodu. Nikad više.

4. Transformacija u poduzeću stalnog klijenta

Imate klijenta s kojim radite godinama, zadovoljni ste i vi i oni. Feedback obostrano odličan. No, organizacija se u međuvremenu transformira, mijenja se menadžment i uprava, korporacija gubi velik dio tržišta i Vi postajete preskupi za njih. Sve legitimno i ok, nemojte iz sentimenta raditi za kirkiriki jer su vam u nekom trenutku bili ključan klijent.

Kao i u braku, nekad smo možda bili super match, no sada više nismo i ne trebamo na silu ostajati surađivati u nepovoljnim uvjetima.

U tom slučaju, pomozite klijentu da se rastanete u fer odnosima i sami raskinite suradnju. Ostanete li i radite u osjećaju da ste potplaćeni, činite štetu sebi i svojoj tvrtki.

5. Sve veći zahtjevi ključnog klijenta

Da, klijent se navikao na vas, dobro surađujete, novac nije problem, ali se pretpostavlja da ste tu za njega 24 sata, stalno traži neke izmjene i dopune. Još samo ovo, a vi se pomalo pretvarate u kuhanu žabu jer se zbog dobrih odnosa s klijentom ili nekom osobom tamo dajete iskorištavati preko svake mjere.

Zapamtite, ljudi će ispitivati vaše granice dok god im vi ne pokažete do kud mogu ići. Asertivno recite ne kad zahtjevi klijenta prelaze dogovoreni obim posla. Možda će ih ispoštovati, a možda ćete se morati razići. Iako će vam biti žao jer oni su tako dragi i dobri klijenti.

Kao i u svakom odnosu, pa tako i poslovnom, moramo znati zašto surađujemo s nekim i kad je vrijeme za razlaz

Ako ste u biznisu više od 15 godina, znate i sami da kad se jedna vrata zatvore, pet ih se otvori. Samo se važno držati svojih principa i vrijednosti i ne izdati sebe zbog straha, jer je strah najveći uzrok krivih odluka i tavorenja u lošim, neispunjavajućim odnosima.

Strah da ćemo ostati bez kupaca, novca, da je otkaz klijentu rizik. To sve nije istina. Slušajte sebe i potražite podršku kolega ili neke podržavajuće zajednice kao što je i Žene i novac. Ako upravo razmišljate o tome da vas klijent guši sa sve većim zahtjevima, ja vam dajem dozvolu da mu date otkaz.

Foto: Pexels

zeneinovac.com

drugi upravo čitaju

Je li Hrvatska porezna oaza ili samo pustinja?

Dok jedni tvrde da je Hrvatska porezna oaza koja osigurava povoljan porezni okvir za poduzetnike i strane investitore, drugi ističu da su porezi previsoki...

Napravite svoj financijski vision board

Jeste li već čuli za vision board – način za manifestiranje privatnih i poslovnih želja i ciljeva? Vision board je najjednostavnije rečeno kolaž slika...

Često zbog posla poželite da dan ima više sati? Evo kada angažirati virtualnog asistenta i koje poslove delegirati

Koliko često se probudiš u grču i čim otvoriš oči razmišljaš o nepreglednoj listi zadataka koja te čeka? Izađeš iz ureda na par sati...

može te zanimati

Evo zašto je privatni smještaj i na dobroj lokaciji često niže kvalitete

Najteže je gledati prilike oko sebe, pogotovo u svojoj obitelji, a ne imati mogućnost iskoristiti iste. U privatnom smještaju, prilika je ako primjerice naši...

Profitabilne kulture: Što se isplati uzgajati u Hrvatskoj?

Proizvodnja za tržište i ostvarenje gospodarske profitabilnosti temeljni su ciljevi poslovanja poljoprivrednih gospodarstava. Za ostvarivanje bilo kakve razvojne aktivnosti nužan su preduvjet ulaganja (investicije). Faze...

Kako brže prodati nekretninu? Dizajnerica interijera donosi moćne mehanizme o kojima niste razmišljali

Kako svako putovanje treba putokaze tako i prodaja nekretnine zahtijeva dobar plan i smjer kretanja. Ako ste jedan od onih koji ne vole gubiti...

6 dobro plaćenih poslova koji donose zaradu bez fakultetske diplome

Ako ćemo iskreno – postoji stigma kada je u pitanju obrazovanje. Ljudi koji ne idu na fakultet često se smatraju ljudima s manjim potencijalom...

Kako izgledaju filantropija i fundraising u praksi?

Kad sam 2019. godine odlučila otići iz CRVENIH NOSOVA klaunovadoktora, neprofitne organizacije koju sam vodila skoro deset godina i postati poduzetnica koja želi svoje...

Deveti hrvatski EY Poduzetnik godine je Ivo Usmiani iz JGL Grupe

U sklopu devetog hrvatskog izdanja prestižnog globalnog programa EY Poduzetnik godine, najuspješnijim hrvatskim poduzetnikom za 2023. godinu proglašen je Ivo Usmiani iz JGL...