back to top

Znate li koja je uloga i značenje boja u marketingu? Evo što simboliziraju boje i na koji način utječu na prodaju

Boje nisu samo vizualna iskustva. One imaju važnu ulogu i moć u svijetu marketinga i marketinških komunikacija. Brojne istraživačke studije pokazale su da boje imaju poseban utjecaj na potrošače, primjerice da potiču uzbuđenje ili smirenost. U nastavku ću pokušati približiti višeslojnu ulogu boja, njihova značenja i asocijacije unutar kulturnog konteksta, psihološki utjecaj na potrošače te percepciju kvalitete proizvoda u različitim kategorijama.

znate li koja je uloga i značenje boja u marketingu? evo što simboliziraju boje i na koji način utječu na prodaju

Simbolička značenja boja

Boje nose specifične konotacije koje utječu na percepciju i ponašanje potrošača. U zapadnoj kulturi, boje često simboliziraju sljedeće:

1. Crvena

Povezana sa strašću, aktivnošću i ljubavlju. Stimulira i jača fizičku energiju. Ponekad označava opasnost ili hitnost. Često se koristi kod rasprodaja.

2. Plava

Umiruje, simbolizira pouzdanost i profesionalizam. Često je koriste tehnološke kompanije i konzervativni korporativni brandovi.

3. Zelena

Predstavlja rast, obilje, zdravlje i vezu s prirodom. Najprisutnija boja na Zemlji, smiruje i opušta. Koriste je kompanije i brendovi koji se žele prikazati kao prirodni i održivi. Ako za to nemaju stvarno uporište u djelima, onda se radi o tzv. greenwashingu.

4. Žuta

Budi osjećaj sreće i optimizma, daje dojam topline i ugode. Lanci brze hrane često koriste žutu boju da stimuliraju apetit.

5. Ljubičasta

Kraljevska boja, povezuje se s mudrošću i poštovanjem, stimulira područja u mozgu zadužena za kreativnost i rješavanje problema.

6. Crna

Predstavlja sofisticiranost i prestiž. Često je koriste luksuzni brandovi, primjerice u modnoj industriji.

znate li koja je uloga i značenje boja u marketingu? evo što simboliziraju boje i na koji način utječu na prodaju

Foto: Pexels

Međutim, važno je istaknuti da boje mogu imati različita značenja u različitim kulturama. Na primjer, u mnogim istočnim kulturama, bijela boja simbolizira žalost i povezana je sa sahranama, dok u zapadnim kulturama uglavnom predstavlja čistoću i nevinost.

Psihološki utjecaj boja

Boje imaju značajan utjecaj na ponašanje potrošača. Među važnije psihološke efekte mogu se uključiti:

Potrošači nesvjesno povezuju određene boje s određenim emocijama ili atributima. Primjerice, tople boje kao što su crvena i narančasta mogu stvoriti osjećaj hitnosti, dok hladne boje kao što su plava i zelena potiču opuštanje.

znate li koja je uloga i značenje boja u marketingu? evo što simboliziraju boje i na koji način utječu na prodaju

Foto: Pexels

Kompanije koji dosljedno koriste određene boje u svojim komunikacijskim materijalima mogu izgraditi snažne veze između boje i identiteta svog brenda. Ovo pomaže u prepoznavanju brenda i osiguranju lojalnosti potrošača.

Pravilan kontrast boja može poboljšati vidljivost i čitljivost i tako učiniti marketinške materijale efikasnijim. Primjerice, upotreba bijele boje na crnoj pozadini zasigurno stvara upečatljiv kontrast.

Korištenjem komplementarnih boja ili kombinacija boja koje evociraju harmoniju može se stvoriti ugodno i pamtljivo vizualno iskustvo za potrošače.

Boje i percepcija proizvoda

Boje mogu značajno utjecati na to kako potrošač doživljava proizvod:

1. Percepcija visoke kvalitete: premium brendovi često koriste elegantne i minimalističke palete boja kako bi stvorili dojam kvalitete i luksuza (npr. bijeli i metalik tonovi u dizajnu Appleovih proizvoda).

2. Percepcija vrijednosti: Brendovi s nižim cijenama mogu koristiti hrabre i svijetle boje kako bi sugerirali pristupačnost i vrijednost za novac.

3. Povjerenje i pouzdanost: Brendovi kojima se može vjerovati obično koriste konzervativne i stabilne boje kao što su plava i siva kako bi prenijeli osjećaj pouzdanosti.

znate li koja je uloga i značenje boja u marketingu? evo što simboliziraju boje i na koji način utječu na prodaju

Foto: Pexels

Boje u različitim industrijama i kategorijama proizvoda

Različite industrije preferiraju različite boje s obzirom na njihovo simboličko značenje, primjerice:

1. Hrana i piće: Mnoge lanci brze hrane koriste crvenu i žutu boju kako bi potakli apetit i sugerirali brzinu (npr. McDonald’s). S druge strane, OPG-ovi i organski orijentirani proizvođači koriste zelenu boju kako bi skrenuli pažnju na svježinu i prirodne sastojke svojih proizvoda.

2. Tehnologija: Tehnološke kompanije često odabiru hladne i neutralne boje kao što su plava i srebrna kako bi naglasile inovaciju i pouzdanost (npr. Facebook).

3. Moda: Luksuzni modni brendovi koriste crnu i zlatnu boju kako bi dočarali ekskluzivnost (npr. Chanel), dok jeftiniji brendovi eksperimentiraju s različitim bojama kako bi privukli širu ciljnu skupinu.

4. Zdravstvo: Zdravstvene ustanove često koriste plavu i zelenu boju kako bi stvorile osjećaj povjerenja i blagostanja.

U svijetu marketinga i marketinških komunikacija, boje su važno sredstvo za prenošenje poruka, emocija i identiteta brenda

Razumijevanje kulturnih i psiholoških aspekata te industrijskih specifičnosti može marketinškim stručnjacima osigurati prednost u kreiranju efektivnih kampanja koje rezoniraju s njihovim ciljnim skupinama. Koristeći jezik boja brendovi mogu ostaviti snažan dojam i povezati se s potrošačima na dubljoj, simboličkoj razini.

Foto: Pexels

mojnovac.hr

drugi upravo čitaju

Napravite svoj financijski vision board

Jeste li već čuli za vision board – način za manifestiranje privatnih i poslovnih želja i ciljeva? Vision board je najjednostavnije rečeno kolaž slika...

Često zbog posla poželite da dan ima više sati? Evo kada angažirati virtualnog asistenta i koje poslove delegirati

Koliko često se probudiš u grču i čim otvoriš oči razmišljaš o nepreglednoj listi zadataka koja te čeka? Izađeš iz ureda na par sati...

Evo zašto je privatni smještaj i na dobroj lokaciji često niže kvalitete

Najteže je gledati prilike oko sebe, pogotovo u svojoj obitelji, a ne imati mogućnost iskoristiti iste. U privatnom smještaju, prilika je ako primjerice naši...

može te zanimati

Profitabilne kulture: Što se isplati uzgajati u Hrvatskoj?

Proizvodnja za tržište i ostvarenje gospodarske profitabilnosti temeljni su ciljevi poslovanja poljoprivrednih gospodarstava. Za ostvarivanje bilo kakve razvojne aktivnosti nužan su preduvjet ulaganja (investicije). Faze...

Kako brže prodati nekretninu? Dizajnerica interijera donosi moćne mehanizme o kojima niste razmišljali

Kako svako putovanje treba putokaze tako i prodaja nekretnine zahtijeva dobar plan i smjer kretanja. Ako ste jedan od onih koji ne vole gubiti...

6 dobro plaćenih poslova koji donose zaradu bez fakultetske diplome

Ako ćemo iskreno – postoji stigma kada je u pitanju obrazovanje. Ljudi koji ne idu na fakultet često se smatraju ljudima s manjim potencijalom...

Kako izgledaju filantropija i fundraising u praksi?

Kad sam 2019. godine odlučila otići iz CRVENIH NOSOVA klaunovadoktora, neprofitne organizacije koju sam vodila skoro deset godina i postati poduzetnica koja želi svoje...

Deveti hrvatski EY Poduzetnik godine je Ivo Usmiani iz JGL Grupe

U sklopu devetog hrvatskog izdanja prestižnog globalnog programa EY Poduzetnik godine, najuspješnijim hrvatskim poduzetnikom za 2023. godinu proglašen je Ivo Usmiani iz JGL...

FabLab Sarajevo je po treći put organizator najvećeg festivala inovacija na svijetu, Maker Faire-a!

Imate zanimljiv projekat, proizvod ili eksperiment, i želite da besplatno promovišete svoj rad, inovaciju ili proizvod? Od inžinjera, umjetnika, naučnika do startupa i firmi, Maker...