back to top

Znate li koja je uloga i značenje boja u marketingu? Evo što simboliziraju boje i na koji način utječu na prodaju

Boje nisu samo vizualna iskustva. One imaju važnu ulogu i moć u svijetu marketinga i marketinških komunikacija. Brojne istraživačke studije pokazale su da boje imaju poseban utjecaj na potrošače, primjerice da potiču uzbuđenje ili smirenost. U nastavku ću pokušati približiti višeslojnu ulogu boja, njihova značenja i asocijacije unutar kulturnog konteksta, psihološki utjecaj na potrošače te percepciju kvalitete proizvoda u različitim kategorijama.

Simbolička značenja boja

Boje nose specifične konotacije koje utječu na percepciju i ponašanje potrošača. U zapadnoj kulturi, boje često simboliziraju sljedeće:

1. Crvena

Povezana sa strašću, aktivnošću i ljubavlju. Stimulira i jača fizičku energiju. Ponekad označava opasnost ili hitnost. Često se koristi kod rasprodaja.

2. Plava

Umiruje, simbolizira pouzdanost i profesionalizam. Često je koriste tehnološke kompanije i konzervativni korporativni brandovi.

3. Zelena

Predstavlja rast, obilje, zdravlje i vezu s prirodom. Najprisutnija boja na Zemlji, smiruje i opušta. Koriste je kompanije i brendovi koji se žele prikazati kao prirodni i održivi. Ako za to nemaju stvarno uporište u djelima, onda se radi o tzv. greenwashingu.

4. Žuta

Budi osjećaj sreće i optimizma, daje dojam topline i ugode. Lanci brze hrane često koriste žutu boju da stimuliraju apetit.

5. Ljubičasta

Kraljevska boja, povezuje se s mudrošću i poštovanjem, stimulira područja u mozgu zadužena za kreativnost i rješavanje problema.

6. Crna

Predstavlja sofisticiranost i prestiž. Često je koriste luksuzni brandovi, primjerice u modnoj industriji.

Foto: Pexels

Međutim, važno je istaknuti da boje mogu imati različita značenja u različitim kulturama. Na primjer, u mnogim istočnim kulturama, bijela boja simbolizira žalost i povezana je sa sahranama, dok u zapadnim kulturama uglavnom predstavlja čistoću i nevinost.

Psihološki utjecaj boja

Boje imaju značajan utjecaj na ponašanje potrošača. Među važnije psihološke efekte mogu se uključiti:

Potrošači nesvjesno povezuju određene boje s određenim emocijama ili atributima. Primjerice, tople boje kao što su crvena i narančasta mogu stvoriti osjećaj hitnosti, dok hladne boje kao što su plava i zelena potiču opuštanje.

Foto: Pexels

Kompanije koji dosljedno koriste određene boje u svojim komunikacijskim materijalima mogu izgraditi snažne veze između boje i identiteta svog brenda. Ovo pomaže u prepoznavanju brenda i osiguranju lojalnosti potrošača.

Pravilan kontrast boja može poboljšati vidljivost i čitljivost i tako učiniti marketinške materijale efikasnijim. Primjerice, upotreba bijele boje na crnoj pozadini zasigurno stvara upečatljiv kontrast.

Korištenjem komplementarnih boja ili kombinacija boja koje evociraju harmoniju može se stvoriti ugodno i pamtljivo vizualno iskustvo za potrošače.

Boje i percepcija proizvoda

Boje mogu značajno utjecati na to kako potrošač doživljava proizvod:

1. Percepcija visoke kvalitete: premium brendovi često koriste elegantne i minimalističke palete boja kako bi stvorili dojam kvalitete i luksuza (npr. bijeli i metalik tonovi u dizajnu Appleovih proizvoda).

2. Percepcija vrijednosti: Brendovi s nižim cijenama mogu koristiti hrabre i svijetle boje kako bi sugerirali pristupačnost i vrijednost za novac.

3. Povjerenje i pouzdanost: Brendovi kojima se može vjerovati obično koriste konzervativne i stabilne boje kao što su plava i siva kako bi prenijeli osjećaj pouzdanosti.

Foto: Pexels

Boje u različitim industrijama i kategorijama proizvoda

Različite industrije preferiraju različite boje s obzirom na njihovo simboličko značenje, primjerice:

1. Hrana i piće: Mnoge lanci brze hrane koriste crvenu i žutu boju kako bi potakli apetit i sugerirali brzinu (npr. McDonald’s). S druge strane, OPG-ovi i organski orijentirani proizvođači koriste zelenu boju kako bi skrenuli pažnju na svježinu i prirodne sastojke svojih proizvoda.

2. Tehnologija: Tehnološke kompanije često odabiru hladne i neutralne boje kao što su plava i srebrna kako bi naglasile inovaciju i pouzdanost (npr. Facebook).

3. Moda: Luksuzni modni brendovi koriste crnu i zlatnu boju kako bi dočarali ekskluzivnost (npr. Chanel), dok jeftiniji brendovi eksperimentiraju s različitim bojama kako bi privukli širu ciljnu skupinu.

4. Zdravstvo: Zdravstvene ustanove često koriste plavu i zelenu boju kako bi stvorile osjećaj povjerenja i blagostanja.

U svijetu marketinga i marketinških komunikacija, boje su važno sredstvo za prenošenje poruka, emocija i identiteta brenda

Razumijevanje kulturnih i psiholoških aspekata te industrijskih specifičnosti može marketinškim stručnjacima osigurati prednost u kreiranju efektivnih kampanja koje rezoniraju s njihovim ciljnim skupinama. Koristeći jezik boja brendovi mogu ostaviti snažan dojam i povezati se s potrošačima na dubljoj, simboličkoj razini.

Foto: Pexels

mojnovac.hr

drugi upravo čitaju

Online poslovi: Kako ostati produktivan i motivisan

Kako ostati produktivan i motivisan dok radite online poslove?Rad od kuće postao je norma za mnoge ljude širom svijeta, a online poslovi nude fleksibilnost...

Kako stvoriti viralni sadržaj na društvenim mrežama

U eri digitalne komunikacije, društvene mreže postale su ključni alat za povezivanje, dijeljenje informacija i promoviranje sadržaja.Jedan od najuzbudljivijih aspekata prisustva na društvenim mrežama...

15 koraka kako otvoriti servis za čišćenje

Želite zaraditi novac? Otvorite servis za čišćenje!Vjerujem da ovo nije baš svima najprimamljiviji posao, ali je itekako tražen! Već nekoliko godina u medijima čitamo...

može te zanimati

Kako uštedjeti, a ne izgubiti na kvaliteti

Kako uštedjeti dodatni novac?Nastojite li usvojiti zdrave financijske navike, pronalazak kvalitetnih proizvoda po najboljim mogućim cijenama među najvažnijim je vještinama koje pritom morate steći.Pročitajte naše savjete i...

Kako povećati prodaju rukotvorina već danas? 7 trikova!

Ako se bavite izradom i prodajom rukotvorina sigurno vas zanima kako povećati prodaju rukotvorina i postići željenu zaradu.U nastavku donosimo najbolje savjete za...

BH Telecom kao vodeći digitalni integrator BiH, u toku pripreme za 5G mrežu

Danas je u prostorijama BH Telecoma održana press konferencija na kojoj je predstavljeno finansijsko poslovanje BH Telecoma u 2023. godini i poslovanje u I...

Kreiranje i prodaja online kurseva kao bloger: Kompletni vodič

Kako kreiranje i prodaja online kurseva kao bloger može pomoći vašoj mjesečnoj zaradi?U današnje vrijeme, kreiranje i prodaja online kurseva predstavljaju izuzetno profitabilan poslovni...

TNT Group: Tri decenije inovacija u medijskoj i marketinškoj industriji

Prošlo je 27 godina otkako je TNT Group započeo svoju misiju oblikovanja medijskog pejzaža Balkana. Od skromnih početaka sa lokalnim radijem u Travniku, TNT...

Je li Hrvatska porezna oaza ili samo pustinja?

Dok jedni tvrde da je Hrvatska porezna oaza koja osigurava povoljan porezni okvir za poduzetnike i strane investitore, drugi ističu da su porezi previsoki...