back to top

7 savjeta za dobro korisničko iskustvo

Korisnički doživljaj ili korisničko iskustvo (User Experience – UX) danas predstavlja jedan od najvažnijih segmenta dobrog onlajn nastupa, jer on zapravo određuje da li će korisnik poželjeti da se vrati na vaš sajt ili ne.

Korisničko iskustvo je skup emocija koje proizlaze iz interakcije s proizvodom.

Dakle, poenta je da se kod korisnika pokrenu određene emocije, zbog kojih će posjetilac duže boraviti na vašem sajtu, da se to raspoloženje zadrži tokom navigacije kroz sadržaje web stranica sajta, i naravno, da oduševljenje vašim sajtom podstakne korisnike da postanu redovni posjetioci ili kupci vašeg proizvoda. UX (User Experience) se mjeri stopom uspješnosti, stopom greške, stopom napuštanja i vremenom za završetak zadatka.

Korisničko iskustvo

korisnicko iskustvo

U digitalnom svijetu, dobar odnos sa korisnicima je alfa i omega poslovanja. Istraživanje pokazuje da će 77% kupaca vjerovatno preporučiti kompaniju prijatelju ukoliko su imali pozitivno iskustvo.

Zato bi fokus na zadovoljnog klijenta trebalo da bude glavni prioritet, jer današnji kupci ne kupuju samo proizvode ili usluge – oni se sve više opredjeljuju na osnovu identifikacije sa vrijednostima kompanije i iskustvom koje ona nudi, što potvrđuju i brojna istraživanja.

Stoga, ako želite da zadržite postojeće, ali i da privučete nove korisnike, u svakom trenutku morate da pružite najbolje korisničko iskustvo.

Prema statističkim podacima,  88% posjetilaca kaže da su male šanse da ponovo gledaju sajt sa kojim su imali loše korisničko iskustvo. Takođe, istraživanja pokazuju da mnoge kompanije ne uviđaju dovoljno značaj ovog segmenta poslovanja, jer svega 55% firmi sprovede neku vrstu testiranja korisničkog iskustva (UX), iako  bi  svaki uložen dolar u UX mogao dovesti do povratka $ 100.

U nastavku pronađite 7 savjeta kako da poboljšate korisničko iskustvo svog web sajta ili proizvoda.

1.  Odredite svoju ciljnu grupu

Prije nego što krenete da dizajnirate svoj proizvod, sprovedite dobro i kvalitetno istraživanje kako biste upoznali i razumjeli ciljnu grupu kojoj se obraćate. Upoznavanje sa ciljnom grupom će pomoći da se minimiziraju netačne pretpostavke i poboljša korisničko iskustvo, ali i generalni uspjeh vašeg poslovnog poduhvata.

2. Tražite povratnu informaciju

Svoj proizvod možete testirati i tražiti povratnu informaciju, kako biste svojim korisnicima ponudili što bolji doživljaj i sadržaj kome žele da se vrate. 

Svojim korisnicima stavite na raspolaganje različite kanale putem kojih mogu da vam daju svoju povratnu reakciju. To mogu biti telefonske ili email ankete. Osim anketa, takođe je koristan sistem za žalbe ili reklamacije, koji će vašim klijentima omogućiti da pokrenu pitanja koja su im važna.

3. Iskoristite landing page dizajn

Landing page design (dizajn ciljne stranice) treba da izazove radoznalost i potrebu za angažovanjem. Radoznalost je prvi odgovor posjetilaca na novo i dobro korisničko iskustvo koje ih tjera u nova otkrića. Zato je landing page design od ključnog značaja za pozitivnu asocijaciju na prvi kontakt sa sajtom.

4. Dizajniranje detalja

Mikrointerakcije su mali detalji,jednostavne i nezahtevne stvari koje imaju svoj učinak na dobro korisničko iskustvo, iako o njima ne razmišljamo mnogo. To su pojedinačni trenuci u proizvodu osmišljenom za postizanje jednog zadatka, uz istovremeno poboljšanje prirodnog protoka proizvoda.

Prevlačenje nagore za osvježavanje podataka, poput sadržaja ili promjena postavki, sve su mikro-interakcije. Oni takođe mogu da uključuju jednostavne animacije korisničkog interfejsa – na primjer, način na koji se meni pomjera kad se dodirne ili jezičak sklizne sa ekrana kada prevučete.

Mikrointerakcije čine četiri koraka:

  1. Okidač (trigger): Inicira određene akcije prilikom aktiviranja;
  2. Pravila (rules): Regulišu dešavanja i njihov redoslijed kad ih korisnik upotrijebi;
  3. Povratne informacije (feedback): Daju korisniku potvrdu o rezultatu njegove akcije;
  4.  Trajanje (lasting): Detalj traje, nastavlja se ili završava nakon akcije.

Glavne prednosti mikrointerakcija su stvaranje zadovoljstva kod korisnika zahvaljujući boljim interakcijama korisničkog interfejsa, pružanje trenutnih povratnih informacija korisniku na osnovu njihovih radnji, vođenje korisnika kroz aplikaciju na fluidniji, intuitivniji način, podsticanje korisnika na interakciju s aplikacijom odgovaranjem na obavještenja ili dijeljenjem sadržaja i konačno, sprečavanje korisničkih grešaka.

5. Sadržaj je ključ

Kvalitetan sadržaj (content) sajta je neizostavni dio dobrog korisničkog iskustva. Naslov i uvod bi trebalo da zaintrigiraju potencijalnog čitaoca, a potom se kroz tekst “ispriča priča” i pružaju korisne informacije. Rečenice ne bi trebalo da budu previše dugačke i preopterećene komplikovanim terminima. Takođe, pokazalo se da su grafička rješenja bolja od tekstualnih jer je potrebno mnogo više vremena da mozak obradi tekst nego  grafičke prikaze, koji su koncizniji i jasniji.

Istraživanja pokazuju da preko 93% online iskustava počinje kucanjem određenih riječi u pretraživaču! Da bi se vaš sajt dobro kotirao u pretrazi, potrebno je odraditi dobar Search Engine Optimization – SEO. Procjenjuje se da se svake sekunde desi preko 70000 novih pretraga na Google-u, što govori o tome koliko je dobar SEO neophodan. Osnove SEO optimizacije uče se u okviru kursa za digitalni marketing.

6. Manje je više

Nekada je previše informacija smetnja koja bi potencijalne kupce mogla odvratiti od kupovine vašeg proizvoda. Zamislite da uđete na web sajt nekog teleoperatera jer želite da kupite novi mobilni telefon, ali od previše informacija ne možete pronaći jedinu koja vam je potrebna – kako da izvršite kupovinu. Treba imati na umu da su jednostavnst i preglednost dizajna i informacija ono što privlači korisnike i osigurava kupovinu.

Zato pronađite mjeru i u tekstualnom sadržaju se fokusirajte na ključne informacije, a za dodatne informacije možete ponuditi korisnicima eksterne linkove. To je dobro i za SEO ootimizaciju jer Google “voli” link building. Takođe, možete i da sadržaj prikazujete na manjem prostoru (infografik, tabela, grafigon, crtež, statistika).

7. Nije vam potreban automatski slajder na vrhu

Automatski slajder je atraktivan i mnogo toga se može efektno prikazati pomoću njega. Međutim, upravo zato odvlači pažnju od ključnih informacija. Osim toga, budući da se brzo mijenjaju, informacije na njemu nisu naročito upotrebljive. Umjesto slajdera upotrijebite pozadinsku sliku ili boju i kvalitetnu tipografiju. To je odličan način da se usmjeri pažnja korisnika, on može da pročita ispisani segment i da klinke na željenu opciju, i na kraju, korisnik ima kontrolu nad navigacijom.

Jedan od osnovnih pokazatelja koliko će vaš biznis biti uspješan, jeste to kako korisnici doživljavaju vaš proizvod ili uslugu i koliko uživaju u njihovom korišćenju. Zato nemojte propustiti priliku da učinite vaše korisnike srećnijim.

drugi upravo čitaju

Najbolji kursevi grafičkog dizajna

Koji su to Najbolji kursevi grafičkog dizajna? Grafički dizajn je danas veoma popularan i sve više ljudi educira se kako da postanu grafički dizajneri. Pogotovo...

Kako odblokirati blokiran telefon?

Imate hitnu situaciju i želite saznati kako odblokirati blokiran telefon? Ovo je 100% provjeren način da to uradite bezbolno. Došli ste u situaciju da je...

Digitalni alati koji olakšavaju poslovanje u 2025. godini

S obzirom na stalni tehnološki napredak, poslovanje se u 2025. godini suočava s novim izazovima, ali i velikim prilikama. Digitalni alati koji omogućuju automatizaciju, bolje...

može te zanimati

Top 6 jednostavnih besplatnih online RSS čitača u 2024

RSS (Really Simple Syndication) je bezvremenska tehnologija koja je tiho, ali postojano ostala glavno rješenje za organiziranje i pristup ogromnom moru online sadržaja. Datira...

Prodaja fotografija online: Kako monetizovati svoje fotografije?

Prodaja fotografija online - savjeti za početnike Suvremeni digitalni svijet pruža nevjerojatne mogućnosti za fotografe da unovče svoj rad i steknu prepoznatljivost. Ako ste strastveni...

Kako skalirati mali biznis uz pomoć digitalnog marketinga?

U nastavku ćemo istražiti kako skalirati mali biznis pomoću digitalnog marketinga, kroz ključne strategije i alate koji mogu poduprijeti poslovni rast. U današnjem digitalnom dobu,...

Jim Zemlin, ‘glavni domar otvorenog koda’, obilježava 20 godina rada u Linux fondaciji

Damjan Tomšić 22. novembar 2024 Jim Zemlin: „Morate biti istinski od pomoći programerima. Mi smo čuvari otvorenog koda.” AndreyPopov/Getty Images NAPA, Kalifornija — Neki ljudi vole Linux...

Koja distribucija Linuxa najbolje odgovara vašim potrebama?

Ako ste ikada pitali iskusnog korisnika Linuxa koja je desktop distribucija najbolja za novog korisnika, velike su šanse da će vam reći Ubuntu. Ako...

Želite generativne AI LLM integrirane s vašim poslovnim podacima? Treba ti RAG

U brzom razvoju generativne umjetne inteligencije (Gen AI), modeli velikih jezika (LLM) kao što su OpenAI GPT-4, Google Gemma, Meta LLaMA 3, Mistral.AI, Falcon...