back to top

Biznis u maloj sredini – prednosti i nedostatci pokretanja biznisa u malim sredinama

Biznis u maloj sredini – prednosti i nedostatci – uvod

U malim sredinama, pokretanje i vođenje vlastitog poslovnog puta često predstavlja veliki i hrabar izazov. Ipak, sve više pojedinaca odlučuje okrenuti statistiku i pokrenuti vlastiti biznis, unatoč preprekama koje se često isprepliću s tradicionalnim vrijednostima i društvenim normama.

To što djelujemo lokalno, ne znači da radimo isključivo za lokalno, ali možemo napraviti biznis svjetskih razina kao što je to primjerice učinio Infobip iz Vodnjana.

Zašto pokretanje biznisa u manjoj sredini može biti izazovno?

1. Manji tržišni potencijal

U malim sredinama broj kupaca i klijenata je ograničen što može rezultirati manjim prihodima i težem postizanju ekonomske održivosti poslovanja. Iz tog se razloga vlasnici poduzeća i obrtnici često okreću organizaciji raznih kulturnih događaja i manifestacija čiji je cilj ne samo razvoj manje razvijenih područja, već i očuvanje kulturne baštine.

Meni uvijek draga manifestacija koja doprinosi razvoju malih sredina su Dani rudarske greblice, a nedavno me oduševio i The Coklje fest u Otočcu.

Mirna Matković, osnivačica portala Ženski recenziRAJ čiji se sjedište nalazi u Đakovu, naglasila je: “Pokretanje biznisa u manjoj sredini nije mi bilo teško, čak bih rekla da sama procedura može trajati kraće jer vjerojatno se brže dođe na red i kod javnog bilježnika, u banci i slično jer sigurno je manje zahtjeva koje je potrebno obraditi.

Međutim, rekla bih da je najlakše pokrenuti posao, a da je važno održati ga. Manja sredina često ne može shvatiti čime se bavite ako je vaš posao iz novog doba i značajno je teže pronaći klijente. U skladu s tim ja još uvijek nemam nijednog klijenta iz svog grada te svaka dva tjedna moram ići u Zagreb kako bih uspješno vodila posao. “Život u koferima” nije baš jednostavan i mogu izdržati tempo dok nemam djece, no nisam sigurna kako bi mi bilo da sam u drugoj situaciji.”

Biznis u maloj sredini

Foto: Mirna Matković, Ženski recenziRAJ 

2. Nedostatak infrastrukture i resursa

Male sredine često imaju ograničen pristup infrastrukturi, financijskim sredstvima i poslovnim resursima što može usporiti i značajno utjecati na razvoj i rast poduzeća.

Tamara Jurković, vlasnica apartmana Paradiso u Otočcu dodala je: “Niže cijene i maleno tržište ubrajam u ponajveće izazove pokretanja biznisa u maloj sredini. Za bilo kakvu poslovnu aktivnost, nama su nužno bili potrebni kupci izvan naše sredine, a do njih često puta teže dolazimo. Nedovoljni marketing budžeti i predrasude samo su neki od razloga koji idu u prilog tome.

Poznavati “sve i svakoga” ima i drugu stranu medalje, često puta baš to bude uteg jer smo stalno pod posebnim povećalom – na hrpu mojih odličnih ideja, odgovor je bio: ne zadovoljavaš uvjete. Mene nikada nije zanimalo koje ja to uvjete ne zadovoljavam već kako da zadovoljim one koje trebam. Zato proaktivnost u pristupu svakodnevnim izazovima ubrajam u nužne preduvjete za privatan biznis, bez obzira na sredinu u kojoj radimo.” 

3. Nedostatak stručnog kadra

Pronalaženje kvalificiranog i motiviranog osoblja može biti izazov. Mladi su sve češće skloni odlasku u veće gradove u potrazi za boljim mogućnostima obrazovanja i zapošljavanja.

Ovaj problem je prepoznat, a da se i na njemu radi dokazuje i podatak da se sve više tehnoloških parkova i inkubatora gradi u manjim sredinama što ne samo da motivira mlade na ostanak, već potiče i kvalificirano osoblje na dolazak.

4. Kulturni i društveni pritisci

U malim, u većoj mjeri patrijarhalnim okruženjima i dalje često postoji stereotipno shvaćanje uloge žena i ograničava ih da se otvoreno bave poduzetništvom, a ponekad ih dovodi i u sukob s očekivanjima zajednice.

No, zašto pokretanje biznisa u maloj sredini može biti poželjno?

1. Manja konkurencija

U malim sredinama konkurencija je u određenim sektorima manja, što može omogućiti lakše pozicioniranje i uspon na tržištu.

2. Povezanost s lokalnom zajednicom

Poduzetnici često grade jaču i osobniju vezu s lokalnim zajednicom što rezultira lojalnošću klijenata i podrškom lokalnih stanovnika.

Poduzetnica Tamara Jurković naglasila je: “Poznavati osobno gotovo svakog službenika svakako ubrajam u prednosti, obići nekoliko institucija i to pješice u sat vremena također. Ogromna je ušteda vremena u odnosu na život u velikom gradu koji mi se iz ove perspektive sada “čini nezamisliv”. Ima nešto i u brojnim prijateljstvima i kontaktima kada poput mene ovih dana hitno trebate majstore, tada vam vrijeme uloženo u takve odnose bude zbilja korisna valuta.”

Foto: Tamara Jurković, Book cafe i apartmani Paradiso u Otočcu

3. Niži troškovi

Troškovi najma i drugi operativni troškovi često su niži u manjim sredinama. Ovo također može smanjiti pritisak na početne financijske resurse.

4. Prilagodljivost, fleksibilnost i ljubav prema zajednici i poslu

Poduzetnici se često suočavaju s različitim izazovima što ih potiče na razvoj prilagodljivih i inovativnih poslovnih pristupa. Ne samo da prodaju vlastite proizvode na licu mjesta, već često pronalaze kreativne načine kako da njihovi proizvodi postanu prepoznatljivi diljem Hrvatske i šire.

“Moj mi je suprug kao najveći životni oslonac i osoba kojoj bezuvjetno vjerujem objasnio davno jednu stvar. Da između zlata i srebra postoji razlika. Izgleda mala, ali nije. To su trenuci kada bi svi drugi od posla, života, roditeljstva, ljubavi odustali, a za zlato, iako te bole kosti i sutra ćeš stisnuti zube i doći do svog zlata, jer jednostavno u to vjeruješ i na manje ne pristaješ. Izvadi talente van i daj ih svijetu.” – dodala je poduzetnica Petra Parać, osnivačica dječje igraonice Dvorac snova u Zadru.

Foto: Petra Parać, Dvorac snova

Pitali smo poduzetnice: Zašto je biznis u manjoj sredini toliko poseban?

Mirna Matković, osnivačica portala Ženski RecenziRAJ u Đakovu: 

“Od prednosti bih navela cijenu najma poslovnog prostora, brzinu kojom možete doći na posao i otići kući te bilo što drugo obaviti u gradu jer nije prometno kao kad sam u Zagrebu. S druge strane, manji je izbor kvalitetnog kadra kod zapošljavanja jer brojni odlični studenti napuštaju svoju sredinu i odlaze u veće gradove iz kojih se ne vraćaju nakon diplomiranja pa je tako znalo biti izazovno pronaći odgovarajuću osobu iz istoga grada za određeno radno mjesto.

Zaključno bih rekla da je teže voditi posao iz manje sredine, ali da nije neizvedivo ako su vam prioriteti dobro posloženi.”

Tamara Jurković, vlasnica Apartmana Paradiso u Otočcu:

Voditi posao u maloj sredini ima brojne prednosti, ali i nedostatke. Ja sam dugo stajala na vagi sve dok nisam odlučila zakoračiti u samostalne poslovne vode budući sam temeljem iskustva znala što otprilike mogu očekivati.

Puno stvari bi u svojem poslu mijenjala, ali jedno ne bih nikada: svoju adresu. Jezičac na mojoj vagi debelo je na strani Otočca i Gacke doline, Lika se ubraja u gotovo “jedine prave prirodne divljine’” na europskom tlu a to su više nego dovoljni razlozi da svoju poslovnu priču gradim strpljivo i polako, s puno ljubavi od samih početaka. Jer pouzdano znam da moje vrijeme tek dolazi, možda i brže nego što očekujem.

Petra Parać, vlasnica dječje igraonice Dvorac snova u Zadru

Naša je igraonica ogledalo vjere, povjerenja i ljubavi jedan u drugoga. Naučila sam da će svatko imati svoja mišljenja, ali mene to ne zanima jer osjećam da dajem najviše i najbolje od sebe. Izlazak na vani sa svojim biznisom zahtijeva po meni hrabrost, ali i mudrost da znaš da će tvoj uspjeh nekima biti problem, a nekima motivacija i inspiracija.

Ali kao i u sportu, tako u životu i biznisu, ujutro je novi trening. Bit ćeš razočarana, bit ćeš uzbuđena, bit ćeš sretna. Ali bitno da u sebi sama znaš da radiš dobro i sebi i svojoj obitelji i okolini. Onda se slaže sve. Pođu koji trebaju, dođu koji trebaju. Postaviš granicu gdje trebaš, otvoriš je gdje trebaš. I ja vjerujem da te nešto više vodi, podrži i štiti ako je dobra namjera i čisto srce iza onog što svaki dan u svome poslu činiš. Jer iako ima zločestih i dobrih ljudi, oni pravi osjećaju ako si čovjek.

Gdje ti je fokus- to će rasti. Fokusiraj se na sve ono lijepo zbog čega hoćeš doprinijeti zajednici. I ne čini drugom što ne bi volio da netko čini tebi. Za mene svakodnevni život i biznis nisu odvojivi. Isto vrijedi za sve.”

Preporuka:

10 sajtova za gledanje filmova online sa prevodom!

Kako se zarađuje od TikToka

Kako urediti LinkedIn profil

Samsung Galaxy Tab S9 Ultra dobio FCC certifikat

Ne ide Vam u poslu onako kako biste htjeli? Evo tko je zaista najvažniji u firmi.

drugi upravo čitaju

Online poslovi: Kako ostati produktivan i motivisan

Kako ostati produktivan i motivisan dok radite online poslove? Rad od kuće postao je norma za mnoge ljude širom svijeta, a online poslovi nude fleksibilnost...

Kako stvoriti viralni sadržaj na društvenim mrežama

U eri digitalne komunikacije, društvene mreže postale su ključni alat za povezivanje, dijeljenje informacija i promoviranje sadržaja. Jedan od najuzbudljivijih aspekata prisustva na društvenim mrežama...

15 koraka kako otvoriti servis za čišćenje

Želite zaraditi novac? Otvorite servis za čišćenje! Vjerujem da ovo nije baš svima najprimamljiviji posao, ali je itekako tražen! Već nekoliko godina u medijima čitamo...

može te zanimati

Kako uštedjeti, a ne izgubiti na kvaliteti

Kako uštedjeti dodatni novac? Nastojite li usvojiti zdrave financijske navike, pronalazak kvalitetnih proizvoda po najboljim mogućim cijenama među najvažnijim je vještinama koje pritom morate steći. Pročitajte naše savjete i...

Kako povećati prodaju rukotvorina već danas? 7 trikova!

Ako se bavite izradom i prodajom rukotvorina sigurno vas zanima kako povećati prodaju rukotvorina i postići željenu zaradu. U nastavku donosimo najbolje savjete za...

BH Telecom kao vodeći digitalni integrator BiH, u toku pripreme za 5G mrežu

Danas je u prostorijama BH Telecoma održana press konferencija na kojoj je predstavljeno finansijsko poslovanje BH Telecoma u 2023. godini i poslovanje u I...

Kreiranje i prodaja online kurseva kao bloger: Kompletni vodič

Kako kreiranje i prodaja online kurseva kao bloger može pomoći vašoj mjesečnoj zaradi? U današnje vrijeme, kreiranje i prodaja online kurseva predstavljaju izuzetno profitabilan poslovni...

TNT Group: Tri decenije inovacija u medijskoj i marketinškoj industriji

Prošlo je 27 godina otkako je TNT Group započeo svoju misiju oblikovanja medijskog pejzaža Balkana. Od skromnih početaka sa lokalnim radijem u Travniku, TNT...

Je li Hrvatska porezna oaza ili samo pustinja?

Dok jedni tvrde da je Hrvatska porezna oaza koja osigurava povoljan porezni okvir za poduzetnike i strane investitore, drugi ističu da su porezi previsoki...